tiistai 5. tammikuuta 2016

Marissa Meyer: Cinder


★★★★½


Sarja: The Lunar Chronicles #1
Julkaisuvuosi: 2012
Kieli: Englanti
Kategoria: Nuoret, scifi, rakkaus, dystopia
Sivuja: 387
Kustantaja: Feiwel and Friends 

Ikäsuositus: +10







Kuvaus:
Suurin osa ihmisistä pitää kuusitoistavuotiasta Cinderiä teknologisena virheenä ja äitipuolelleen hän on taakka. Kyborgina olemisella on kuitenkin hyvät puolensa: Cinderin aivoliitäntä on antanut hänelle hämmästyttävän lahjakkuuden korjata asioita (robotteja, kulkuvälineitä ja hänen omia reistailevia osiaan), mikä tekee hänestä Uuden Pekingin parhaan mekaanikon. Tämä maine tuo itse Prinssi Kain hänen viikottaiselle kauppakojulleen, sillä hänen rikkinäinen androidinsa tarvitsisi korjausta ennen vuosittaisia tanssiaisia. Kai vitsailee, että on kysymys "kansallisesta turvallisuudesta", mutta Cinder arvelee asian olevan vakavampi kuin Kai antaa olettaa.

Vaikka Cinder on innokas auttamaan prinssiä, hänen aikomuksensa syöksyvät raiteiltaan. Hänen nuorempi siskopuolensa, Cinderin ainoa ihmisystävä, sairastuu kohtalokkaaseen ruttoon, joka on levinnyt Maapallolla jo vuosikymmenen ajan. Syyttäen Cinderiä tyttärensä sairastumisesta, äitipuoli ilmoittaa Cinderin vapaaehtoiseksi kulkutautitutkimuksiin. Se on "kunnia", josta kukaan ei ole vielä selvinnyt hengissä.

Kulkutaudin tutkijalta ei kuitenkaan kestä kauaa huomata jotakin epätavallista heidän uudessa koekaniinissaan. Jotakin, josta muut olisivat valmiita tappamaan.

Arvostelu:
Cinder on uudelleenkerronta Tuhkimosta, jonka tarina on varmasti kaikille tuttu. Olin aluksi hieman skeptinen kirjan suhteen (päähahmon ollessa kyborgi ja mekaanikko yms.), mutta netissä sitä ylistetään, joten päätin lopulta tukahduttaa ennakkoluulot ja napata kirjan luettavaksi. En olisi voinut olla enempää väärässä. Cinder oli upea, kekseliäs ja mukaansa tempaava. En pystynyt pysymään kirjasta erossa, kun olin sen aloittanut. Heräsin aamulla neljältä, vaikka menin seitsemään töihin, jotta saisin lukea muutaman luvun kirjasta ennen lähtöä.

Marissa Meyer on luonut taidokkaasti uudenlaisen maailman tulevaisuuteen, jossa neljäs maailmansota on sodittu ja kuussa asustaa uudenlainen ihmislaji, lunarit. Seuraavassa osassa kuulemma tullaan kertomaan vielä enemmän tästä maailmasta, jota odotan innolla.

Tykkäsin myös todella paljon päähahmosta, Cinderistä, sillä vaikka häntä kohdeltiin huonosti, hän yritti silti toimia kaikkien parhaaksi. Cinder joutui nuorempana onnettomuuteen, jonka takia hänen vartalonsa osia jouduttiin korvaamaan ja hänestä tuli kyborgi. Hänen "parannellut" aivonsa toimivat kuin google :D Cinder on järkevä ja hieman badass hahmo.
Prinssi Kai oli myös todella ihana hahmo, sillä hän ei ollut ylimielinen arvonsa takia ja yritti aina ajatella kansan parasta, vaikka päätökset olivatkin vaikeita. Loppussa minun kuitenkin teki mieli ravistella Kaita, mutta uskon, että hän tulee vielä järkiinsä. Tykkäsin myös Kaista ja Cinderistä yhdessä, mutta olisin toivonnut heidän välisiä kohtauksia enemmän. Toivottavasti niitä nähdään vielä seuraavissa kirjoissa, vaikka ne ovatkin toisten henkilöiden näkökulmasta.

Meyer on myös onnistunut tekemään äitipuolesta ja pahasta kuningattaresta hyvin helposti vihattavia hahmoja. Kiristelin hampaita joka kerta, kun jompi kumpi hahmo esiintyi kirjassa. Pidin myös siitä, että tässä versiossa toinen sisarpuolista, Peony on Cinderin hyvä ystävä. Eikä tietenkään unohdeta Ikoa, Cinderin androidia, joka oli myös hauska hahmo.

Vaikka juoni oli hieman ennalta-arvattava, oli se silti hyvin mielenkiintoista luettavaa ja odotan innolla pääseväni lukemaan seuraavia osia, jotka ovat uudelleen kerrottuja tarinoita Punahilkasta, Tähkäpäästä ja Lumikista.

Suosittelen lämpimästi tätä kirjaa kaikille!

Nyt suokaa anteeksi, lähden tilaamaan itselleni sarjan toista osaa -->


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti